söndag 19 augusti 2007

ljuva hälsingland

Nu jar jag spenderat en weekend med mormor morfar stinsen o modern. det va skönt o härligt. jag fick se stinsen liv i hudik som verkar ganska trist fast hon bor ju ganska kul i en vindskupa över en tvättstuga. Hudik var ju inte jätteball men ganska mysit.
i fredags så var jag o annique o hennes vänninor sur-lena med sin cowboy man och barbro på dansbanan i stadsparken i söderhamn. Detta på grund av att det var surströmmingsfestival, en festival med hundraååriga traditioner. Om jag får gissa så drack min mor sin allra första sprit just under denna begivenhet 40 år tidigare. Well, idag har strömmingsfesstivalen changserat en smula o kvar är karuseller i diverse tjingsare som försöker sälja sina värdelösa produkter. Runt dessa ramlar 14-åriga tjejer runt i hotpants stödda på sina målbrotts hockeykillar o bråkar om var spriten är, vem betalde och vem har druckit upp den. lovely.

jag, mor och hennes vänninor med karl höll oss vid dansbanan där bandet "vi hörs! janboz" spelade klassisker som creedence och per gessle, allt i foxtrot takt. medelåldern var hög runt 60 skulle jag gissa o medparten av besökarna tandlösa, vindögda o ganska packade. dem typiske söderhamns bon. men det har ju iaf ett gott hjärta så vi dansade glatt med dom.

jag fick en karl från norrsundet efter mej som satt o tjatade om att han var blyg i en halvtimme o gick sen över till att tjata om att han dansa som en kratta... jantelagen är stark i norrland. gust

nu ska jag på nån sorts soppmiddag med anna o de andre här i uppsala. o imorn åker ja tillbaks till malmö. det blir nice o träffa charlie o allt. det är ju festivlal där med, kanske finns det nån dansbana där också.... mmmmmmm

2 kommentarer:

sjtfd sa...

Du kan nog hitta nastan precis samma sak i nat ol stinkande talt pa malmofestivalen som i Hudvik, fast de fulla tandlosa karlarna kommer sluddra pa bondeskanska (mindre raffinerad dialekt, inte sa vackert klingande som malmoitiskan), och bandet spelar utan tvekan Peps. Halsa papi Charles, snart kommer hans hijo hem och da det blir fiesta!

ullas-kit sa...

ALSKLING! hoppas du mar bra! a att skolan borjat a e kul? alltsa ja har det sa lovely nu, det e sa harligt har jussi! miaou, det e underbart. forlat, men har du skickat forsakringskasseshiten till moi? pussss min docka las min blogg! alskar dej bajsmkt!