onsdag 25 juli 2007

väderprognos


åh va det åskar... ska det aldrig sluta? eh ja mår pyton

lite godis o trösta sej med, mums. han skulle man ha i köket va?

pers egna ord:

Född 1960 i Stockholm. Uppvuxen i Hökarängen och Sköndal söder om Stockholm. Är numera bosatt på Tullgarn.

Tonåren
Jag ägnade hela tonårstiden åt att träna och tävla judo. Meritlistan innehåller 20 DM titlar. Ett 20 tal Gränges- cup titlar (likvärdigt med SM) dessutom Svensk och Skandinavisk mästare. Inofficiell Europa mästare i Bad-Hamburg, trea i junior EM i Berlin. Efter grundskolan gick jag på Kristinebergs hotell och restaurang skola och utbildade mig till kock. Har sen arbetat på krogar som Riche, Café Opera, Club Alexandra, Stadshuskällaren, Källaren Diana, Walonen, LaPasta, Hamlet Bannmister Wharf Newport Rhode Island USA samt Tullgarns Värdshus, Postiljonen med flera. 1982 gick jag en teaterkurs på Studiefrämjandet och mötte en lärare som hette Marvin Yxner. (Funderade egentligen på att satsa på en dansutbildning) Han sa: -Jag tycker du skall söka scenskolan. -Varför då,sa jag? -Jag tror du kommer in. -Varför tro du det ,sa jag? -Du har nåt att berätta ,sa han. Det var första gången jag fått ett så direkt uppmuntrande av någon lärare förutom i gymnastiken i grundskolan.

Kom in på Teater och opera högskolan i Göteborg och fick under min praktik göra två huvudroller på Angereds teatern. Buddy i Frusna tillgångar av Berrie Keefe och Armand Duval i Kameliadamen av Alexander Dumas. Blev sedan direkt anställd på Dramaten Där gjorde jag huvudrollen som Tomten i Svarta Handsken av August Strindberg. på Kungliga Dramatiska Teatern regi Wilhelm Carlsson och andra roller se cv. Året efter debuterade jag i min första långfilm på bio

1 kommentar:

ullas-kit sa...

jussi det e så förbannat fint här på jussis blogg. å roligt. den borde erkännas av eliten å bli älskad av alla